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प्रमुख: captain head top dog honcho princess Major | |
तत्व: abstract pith core matter heart fact body tenet | |
प्रमुख तत्व अंग्रेज़ी में
[ pramukh tatva ]
प्रमुख तत्व उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- The two major components of demand for aluminium are EC or electric grade and CG or commercial grade .
अल्मुनियम की मांग के दो प्रमुख तत्व हैं-विद्युतीय ग्रेड अथवा ई.सी . तथा व्यापारिक ग्रेड अथवा सी.जी . . - Racism is now increasingly used to mean something far beyond its dictionary definition. The director of the influential London-based Institute of Race Relations (IRR), A. Sivanandan , has been pushing the concept of a “new racism,” which concerns immigration, not race:
Merriam Webster- इसका सिद्धांत है कि नस्ल मानव के लक्षण और क्षमता को निर्धारित करने वाला प्रमुख तत्व है तथा नस्लीय विभिन्नता में ही दूसरे नस्ल से श्रेष्ठ होने की भावना अंतर्निहित होती है. - The edict contains four important elements. First, by noting “opposition to Islam, the Prophet, and the Koran,” Khomeini delineated the wide range of sacred topics that may not be treated disrespectfully without invoking a death sentence.
इस आदेश में चार प्रमुख तत्व हैं। पहला, “ इस्लाम के प्रति विरोध, पैगम्बर और कुरान के प्रति विरोध” की बात करके खोमेनी ने पवित्र विषयों को चर्चा में ला दिया जिनकी अवमानना बिना मृत्युदंड के नहीं रहते। - This reality has a direct implication for U.S. policy, which should specifically be directed toward convincing the Palestinians that they cannot defeat Israel, that Israel exists, is permanent, and the Palestinian must give up their terrible intentions. A key component of convincing the Palestinians involves Jerusalem, the emotional heart of the conflict.
इस वास्तविकता का अमेरिकी नीति पर भी प्रभाव होने वाला है. इस नीति में फिलीस्तीनियों को समझाने का प्रयास होना चाहिये कि वे इजरायल को पराजित नहीं कर सकते क्योंकि यह स्थाई है और फिलीस्तीनियों को अपने इस भयानक उद्देश्य को त्याग देना चाहिये. फिलीस्तीनियों को समझाने में जेरूसलम एक प्रमुख तत्व है जो कि संघर्ष का भावुक हृदय प्रदेश है. - Consequently, Cohen writes, “As time passed, a growing number of Arabs were willing to turn their backs on the [rejectionists] and offer direct assistance to the British or Zionists.” He calls collaboration with Zionism “not only common but a central feature of Palestinian society and politics.” No one before Cohen has understood the historical record this way.
इसके साथ ही कोहेन लिखते हैं, “ जैसे जैसे समय व्यतीत हुआ अरबवासियों में उनकी संख्या बढती गयी जिन्होंने कि अस्वीकारवादियों की ओर से मुख मोड लिया तथा ब्रिटिश और इजरायलवादियों को प्रत्यक्ष सहायता प्रदान करने लगे”। वह कहते हैं कि इजरायलवाद के प्रति सहयोग , “ न केवल सामान्य बात है वरन फिलीस्तीनी समाज और राजनीतिक का प्रमुख तत्व है” कोहेन से पूर्व किसी ने भी ऐतिहासिक आँकडों को इस प्रकार नहीं देखा था। - Terrorists are not stupid; focusing on Arabs, as Smerconish urges, will prompt them to turn to non-Arab operatives. This is already a concern. Jean-Louis Bruguière, the leading French anti-terrorist investigating judge, warned along these lines in May 2003, recounts Robert Leiken , that “al-Qaida had stepped up its European recruiting efforts and was on the lookout for women and light-skinned converts in particular.” The deputy director of a French intelligence agency, the Direction de la Surveillance du Territoire, even told Mr. Leiken that “converts are our most critical work now.” Smerconish responds to my argument by acknowledging that his book may at some point become obsolete, “but that day is not today.” He sees physical appearance remaining a key predictor of intentions.
फिलाडेल्फिया डेली न्यूज़ के स्तंभकार और रेडियो टॉक शो के मेजबान माईकल ए. स्मरकोनिश ने अपनी नई और साहसी पुस्तक Flying Blind: How Political Correctness Continues to Compromise Airline Safety Post 9/11 . में लिखा है कि प्रमुख तत्व नस्ल है . इसके विपरीत मेरा मानना है कि मुख्य बाहरी तत्व नहीं है वरन् यह है कि व्यक्ति के मस्तिष्क में क्या है जिसे इस्लामवादी आस्था कह सकते हैं. - The case for a hidden agenda starts with the fact that Erdoğan and many of his colleagues began their careers in an Islamist party explicitly seeking to undo the secular order of Turkey. They confronted what is colorfully known as the “deep state” (the military, judiciary, and bureaucracy - collectively, the keepers of Atatürk's secular legacy) and emerged the worse for it, sometimes ejected from high office or thrown into jail. The smarter Islamists learned from this experience and made changes. Those changes, it bears emphasis, were tactical in nature (i.e., pursuing their goals more subtly and slowly), rather than strategic (accepting the secular order). This fits a known pattern of Islamist dissimulation (for another example, recall Al-Qaeda's instructions to its adepts ).
गुप्त एजेंडे की इस बात को अधिक बल इस तथ्य से भी मिलता है कि एरडोगन और उनके सहयोगियों ने इस्लामी पार्टी के साथ अपने राजनीतिक जीवन की शुरुआत की थी जो स्पष्ट तौर पर तुर्की के सेक्यूलर ढांचे को बदलना चाहती है .उन्होंने अनेक अवसरों पर अतातुर्क को सेक्यूलर विरासत के प्रमुख तत्व सेना , न्यायपालिका और अफसरशाही से टकराव मोल लिया जिसके परिणाम स्वरुप वे कई बार जेल भी गए और बहुत से विभागों से निकाले भी गए . इन चतुर इस्लामवादियों ने अपने अनुभवों से सीख लेते हुए अब अपने अंदर काफी परिवर्तन कर लिया है. इन परिवर्तनों का उद्देश्य रणनीतिक है ताकि अपने लक्ष्य की ओर धीरे- धीरे बढ़ा जा सके .यह इस्लामवादियों को अपने लक्ष्य को छिपा कर रखने की कला का अंग है . - Smith takes as his prooftext Osama bin Laden 's comment in 2001, “When people see a strong horse and a weak horse, by nature, they will like the strong horse.” What Smith calls the strong-horse principle contains two banal elements: Seize power and then maintain it. This principle predominates because Arab public life has “no mechanism for peaceful transitions of authority or power sharing, and therefore [it] sees political conflict as a fight to the death between strong horses.” Violence, Smith observes is “central to the politics, society, and culture of the Arabic-speaking Middle East.” It also, more subtly, implies keeping a wary eye on the next strong horse, triangulating, and hedging bets.
स्मिथ ने वर्ष 2001 के ओसामा बिन लादेन के वक्तव्य को साक्ष्य के रूप में प्रयोग किया है, “ जब लोग एक कमजोर घोडे और शक्तिशाली घोडे को देखते हैं तो वे स्वभावतः शक्तिशाली घोडे को पसंद करते हैं” । स्मिथ जिसे शक्तिशाली घोडे का सिद्धांत कहते हैं वह दो पुराने तत्वों पर आधारित है : शक्ति प्राप्त करो और उसे लगातार बनाये रखो। यह सिद्धांत इसलिये प्रभावी है क्योंकि अरब के सार्वजनिक जीवन के पास , “ शक्ति के हस्तांतरण या विभाजन या संक्रमण की शांतिपूर्ण प्रकिया नहीं है इसलिये वे राजनीतिक संघर्ष को शक्तिशाली घोडों के मध्य युद्ध के रूप में देखते हैं” । स्मिथ को लगता है कि, “ अरब भाषी मध्य पूर्व में राजनीति, समाज और संस्कृति में हिंसा प्रमुख तत्व है” । वे इसके आगे शक्तिशाली घोडे पर नजर रखते हैं तो त्रिकोणीय और सघन दाँव को देख पाते हैं।